Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.

B

Čt, 8. 12. 2022, 19:00 hod.

A3 WAGNER / BEETHOVEN

Místo konání: Kongresové centrum Zlín  |  Pořadatel: Filharmonie Bohuslava Martinů, o.p.s.  | 

Ze zdravotních důvodů dochází ke změně sólistky koncertu. Cyklus Pět písní na slova Mathildy Wesendonckové uslyšíme v podání sopranistky Elišky Weissové.

Děkujeme za pochopení.

 

18.15 hodin Povídání o hudbě

Václava KREJČÍ HOUSKOVÁ alt
Ernest HÖETZL dirigent
Filharmonie Bohuslava Martinů

Richard WAGNER
Mistři pěvci norimberští, předehra k opeře
Richard WAGNER
Pět písní na slova Mathildy Wesendonckové
Ludwig van BEETHOVEN
Symfonie č. 6 F dur, op. 68 „Pastorální"

 


Prosincový koncert v Kongresovém centru Zlín přinese díla dvou německých velikánů, jejichž mimořádná kompoziční tvorba zásadním způsobem ovlivnila celé generace hudebních skladatelů.

Richard Wagner bezpochyby náleží k nejvýraznějším operním reformátorům v dějinách hudby. Nespokojen s dosavadním stavem hudby usiloval o nalezení nových cest, které by vedly ke vzniku skutečně hodnotného a důstojného umění. Jako vzor mu posloužil ideál klasického řeckého dramatu, jenž jej později přivedl k myšlence všeuměleckého díla, tzv. gesamtkunstwerk. Wagner byl bytostně přesvědčen o tom, že jediná cesta, která spolehlivě vedla z nepříznivých poměrů, spočívala ve spojení všech umění (hudby, poezie, tance, výtvarného umění) dohromady a v jejich vzájemné rovnováze. Svůj koncept následně uplatnil ve svých vrcholných operách, jež lze bez nadsázky zařadit mezi naprosté skvosty, které kdy v tomto žánru vznikly.

Mistři pěvci norimberští, jediná komická opera Richarda Wagnera, doznala své výsledné podoby na podzim roku 1867. Její příběh je zasazen do prostředí Norimberku poloviny 16. století, do doby působení básníka Hanse Sachse, jednoho z posledních významných meistersingerů. Předehra k této bezmála čtyř a půl hodinové opeře zazní na úvod tohoto abonentního koncertu. Následovat bude Wagnerů v cyklus pěti písní pro ženský hlas s doprovodem orchestru zkomponovaný na slova skladatelovy múzy, německé básnířky Mathildy Wesendonckové. Jeden z mála Wagnerových neoperních opusů, který s e stále udržuje na koncertních pódiích, provede za doprovodu zlínských filharmoniků sopranistka Eliška Weissová.

Závěr koncertu obstará Symfonie č. 6 Ludwiga van Beethovena, která nese přívlastek „Pastorální". Pětivětá půvabná kompozice programní ho charakteru je odrazem autorova zalíbení v přírodních scenériích, a její hudba tak předkládá například obraz bublajícího potůčku, ptačího zpěvu č i venkovské taneční veselice.

Kongresové centrum Zlín

  • Ulice: nám. T.G. Masaryka 5556
  • Město: Zlín
  • PSČ: 760 01
  • Stát: Česká republika

Filharmonie Bohuslava Martinů, o.p.s.

  • Ulice: nám. T.G. Masaryka 5556
  • Město: Zlín
  • PSČ: 760 01
  • Stát: Česká republika