Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.

B

Harmonia Moraviae 2015

 

1. října 2015 v 19.00 hodin, Kongresové centrum Zlín -  Velký sál
VADIM GLUZMAN

  • A. DVOŘÁK: Můj domov, předehra
  • M. BRUCH: Koncert pro housle a orchestr g moll, op. 26
  • L. VAN BEETHOVEN: Symfonie č. 3 Es dur, op. 55 Eroica

 

sólista: VADIM GLUZMAN, housle   FILHARMONIE BOHUSLAVA MARTINŮ  dirigent: VOJTĚCH SPURNÝ

 

Světový odborník na houslovou hru Jean - Michel Molkhou zařadil Vadima Gluzmana ve své knize mezi třicet největších současných houslistů. Vadim Gluzman, rodák z Ukrajiny, dnes izraelský občan, patří k mimořádným houslistům, kteří vycházejí z tradic houslové školy 19. a 20. století a jsou zváni koncertovat po celém světě. Pravidelně hraje s nejznámějšími orchestry – Londýnskou filharmonií, Izraelskou filharmonií, Chicagským symfonickým orchestrem, Orchestrem Gewandhausu v Lipsku, Mnichovskou filharmonií a dalšími. Exklusivně nahrává pro BIS Record AB. Jeho nahrávka Bruchova houslového koncertu získala v roce 2011 cenu francouzského časopisu Diapason d´Or. Koncert je romantickým dílem, které upoutává svým melodickým bohatstvím. Je psán s výrazným instinktem pro sólistický efekt a houslistům dává možnost předvést všechna kouzla svého umění, neboť je koncipován se vzácným porozuměním pro povahu a přednosti nástroje. Dirigent Vojtěch Spurný s naším orchestrem pravidelně spolupracuje již řadu let. Tímto vystoupením se ve Filharmonii Bohuslava Martinů ujímá role šéfdirigenta.

Vadim Gluzman ©Marco Borggreve 

 

K1           6. října 2015 v 19.00 hodin, Kongresové centrum Zlín – Velký sál
BRATŘI EBENOVÉ

  • Čas holin
  • Nic není tak horký, Hey-By, Routa, Čas holin, Sbohem a šáteček, Noviny, Zapomeneš

 
hrají:
MAREK EBEN – zpěv, kytara, klávesové nástroje
KRYŠTOF EBEN – klávesové nástroje, flétny, zpěv
DAVID EBEN – saxofony, klarinet, zpěv
PAVEL SKÁLA – kytary
JIŘÍ ZELENKA – bicí nástroje
JIŘÍ VESELÝ – baskytara
JAROMÍR HONZÁK - kontrabas

 

V polovině října 2014 vydali Bratři Ebenové nové album Čas holin a zároveň oslavili 30 let od vydání prvního alba Malé písně do tmy (1984). Synové významného hudebního skladatele Petra Ebena dostali klasické hudební vzdělání, zároveň však vstřebávali vlivy moderní folkové, jazzové a rockové muziky. Díky schopnosti čerpat ze všech těchto zdrojů a umění používat různé neobvyklé hudební nástroje, vznikl absolutně netradiční, na české scéně nenapodobitelný „ebenovský zvuk“. Navíc ve spojení s výjimečnými texty Marka, které vedou posluchače k zamyšlení, se stali Bratři Ebenové pro folkovou scénu nepřehlédnutelnými.

Nové album s názvem Čas holin je pátým albem této kapely. Obsahuje třináct nových skladeb, jejichž autorem (hudby i textu) je samozřejmě opět Marek Eben. Během koncertu však dojde i na zásadní skladby z předchozích alb. Významné výročí vydání prvního alba bylo zároveň impulsem k „oprášení“ několika skladeb z raného folkového období a ty rovněž v programu tohoto koncertu uslyšíme.

 

 

B1           8. října 2015 v 19.00 hodin, Kongresové centrum Zlín -  Velký sál
LEOŠ SVÁROVSKÝ                                                          POVÍDÁNÍ O HUDBĚ v18.15 – Malý sál

  • C. SAINT - SAËNS: Phaéton, op. 39
  • C. SAINT - SAËNS: Koncert pro violoncello a orchestr č. 1 a moll, op. 33
  • J. SIBELIUS: Symfonie č. 1 e moll, op. 39

 
sólista: FRIEDRICH KLEINHAPL, violoncello    FILHARMONIE BOHUSLAVA MARTINŮ    dirigent: LEOŠ SVÁROVSKÝ

 

Severská příroda, která byla pro Jeana Sibelia útěchou v čase depresí a smutku, se rovněž vepsala do jeho díla. První symfonii tento finský skladatel napsal ve svých 33 letech a dirigoval premiéru s Helsinským filharmonickým orchestrem, později ji ještě přepracoval. Je známá a obdivovaná pro krásná sóla například v klarinetu nebo smyčcových nástrojích. Rakouský violoncellista Friedrich Kleinhapl vystupuje jako sólista a komorní hráč v předních hudebních metropolích Evropy, USA, Kanady, Mexika, Kolumbie, Venezuely a Číny. Hrál ve vídeňském Musikvereinu a Konzerthausu, v newyorské Town Hall, v londýnské Wigmore Hall, v mnichovské koncertní síni Hercules, v Kennedyho centru ve Washingtonu nebo v pařížské Invalidovně. Spolupracoval s mnohými špičkovými tělesy - Orchestr Mariinského divadla s Valerijem Gergijevem, Orchestr mladých Simóna Bolívara s Carlosem Riazuelem, Orchestr Musikvereinu s Fabiem Luisim, Mnichovský symfonický orchestr s Ulfem Schirmerem, Slovinská filharmonie, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Janáčkova filharmonie Ostrava, Symfonický orchestr Českého rozhlasu s Janem Kučerou nebo Izraelský komorní orchestr s Robertem Paternostrem. Zahraje dvouvětý virtuózní Koncert pro violoncello č. 2 Camille Saint- -Saënse z roku 1902, v úvodu zazní symfonická báseň stejného autora Phaéton. Zlínskému publiku dobře známý přední český dirigent Leoš Svárovský působí od jara 2014 jako šéfdirigent Aichi Central Symphony Orchestra Nagoya. Od roku 2001 mimo jiné trvale spolupracuje s Českou filharmonií.

 FRIEDRICH KLEINHAPL, violoncello

 

11. října 2015 v 18.00 hodin, kostel Panny Marie Pomocnice křesťanů, Zlín Jižní Svahy
ČESKÝ FILHARMONICKÝ SBOR

  •  A. Bruckner: Moteta

 
ČESKÝ FILHARMONICKÝ SBOR BRNO, sbormistr PETR FIALA

Spoluúčinkuje: MARTIN JAKUBÍČEK, varhany

 


A1          15. října 2015 v 19.00 hodin, Kongresové centrum Zlín – Velký sál                          
TOMÁŠ NETOPIL                                                            POVÍDÁNÍ O HUDBĚ  v 18.15 – Malý sál 

  • S. RACHMANINOV: Koncert pro klavír č. 3 d moll, op. 30  
  • J. BRAHMS: Symfonie č. 4 e moll, op. 98   

 

Sólista: KAREL KOŠÁREK, klavír  FILHARMONIE BOHUSLAVA MARTINŮ  dirigent:  TOMÁŠ NETOPIL

 

Oba umělce dirigenta Tomáše Netopila i klavíristu Karla Košárka spojuje výrazná hudební kariéra posledních let, ale také starobylá Kroměříž, místo jejich bydliště a v minulosti i konzervatorních studií. Letošní sezona Tomáše Netopila zahrnuje debut ve Vídeňské státní opeře, v Hamburské státní opeře, dirigent také pokračuje ve své dlouhodobé spolupráci se Státní operou v Drážďanech. Již po několikáté bude řídit Londýnský filharmonický orchestr, poprvé vystoupí s RSB Berlín a Filharmonickým orchestrem Monte Carlo. Od podzimu 2013 je hudebním ředitelem Opery a Filharmonie v Essenu.

Klavírní recitály Karla Košárka se uskutečnily v New Yorku, Dallasu, Palm Beach, Calgary, Tel Avivu, Petrohradu a Bangkoku, jeho mezinárodní umělecké aktivity dokumentují další vystoupení v Evropě a Japonsku. Pravidelně koncertuje na mezinárodních hudebních festivalech a spolupracuje s předními orchestry, mezi které patří Česká filharmonie, Pražská komorní filharmonie, Symfonický orchestr FOK, Nagoya Philharmonic Orchestra, St. Petersburg Chamber Orchestra nebo Sinfonietta Cracovia.

Sergej Rachmaninov i Johannes Brahms jsou si v některých ohledech podobní. Oba byli vynikající klavíristé, navíc lze říci, že ačkoliv k rozvoji formy přispěli minimálně, naplnili ji vrchovatou mírou zcela osobitě. Více jak sto let Rachmaninův Třetí klavírní koncert láká sólisty i posluchače svými uchvacujícími melodiemi, jeho prvním interpretem byl samotný skladatel. Brahmsova Čtvrtá symfonie byla do jisté míry retrospektivní, jako by skladatel zkoumal sám sebe i své dílo, jako by chtěl zdokumentovat, z čeho vyšel a v čem se cítil nejlépe.

Tomáš Netopil 

 

C1           22. října 2015 v 19.00 hodin, Kongresové centrum Zlín – Velký sál           
CARMEN

  • G. BIZET: CARMEN, koncertní provedení opery

 

Sólisté:  Carmen   AGUNDA KULAEVA
              Don Jose   FRANCESCO GROLLO
              Escamillo   ALEXANDER ALIEV
              Micaela   MARINA DI MARCO
              Zuniga   VLADISLAV POPOV 
              Moráles   IGOR LOŠKÁR
              Frasquita   MARTINA KRÁLÍKOVÁ
              Mercedes   ESTER PAVLŮ
              El Remendado   MILAN RUDOLECKÝ
              El Dancairo   JAKUB TOLAŠ

spoluúčinkuje: SBOR JANÁČKOVY OPERY ND BRNO, sbormistr: JOSEF PANČÍK

FILHARMONIE BOHUSLAVA MARTINŮ    dirigent: WALTER ATTANASI

 

Libretisté Henri Meilhac a Ludovic Halévy se inspirovali rozsáhlou novelou Prospera Meriméa o krásné a lehkomyslné cikánce Carmen, jejíž přelétavý život končí rukou odmítnutého milence. Působivou tragédii zasadili do sluncem zalité Andalusie. Při pařížské premiéře v roce 1875 Carmen kromě autora považovalo za mimořádné dílo jen pár jedinců. Teprve osm let po Bizetově smrti se opera stala úspěšnou a žádanou, prorazila na světová pódia a patří mezi nejhranější a nejoblíbenější opery vůbec. Bizetovo mistrovské dílo se totiž vyznačuje nádhernou barevností orchestru, smyslem pro strhující dramatičnost i skvělými melodickými áriemi. Walter Attanasi, rodák z Terstu, diriguje operní představení v řadě prestižních operních domů, rovněž řídí symfonické orchestry po celém světě. Jeho umělecká činnost zahrnuje i natočení Rossiniho Stabat Mater, všech Beethovenových symfonií, skladeb Janáčka a Dvořáka, DVD s operou Nabucco, Modrovousův hrad B. Bartóka a operou Džamilé G. Bizeta. Nedávno debutoval v Jihoafrické republice s La traviatou Giuseppe Verdiho ve Státní opeře v Pretorii a vystupoval rovněž s Johannesburgským filharmonickým orchestrem.