Harmonia Moraviae 2019

                                        26. 9. - 24. 10. 2019 

 

26. září 2019 v 19.00 hodin, Kongresové centrum Zlín - Velký sál                                                VSTUPENKY

SLAVÍME S MARTINŮ                    zahajovací koncert festivalu HM


MARTINŮ: Half-time                                     

DVOŘÁK: Violoncellový koncert h moll

JANÁČEK: Sinfonietta

 

LEONARD ELSCHENBROICH, violoncello

FILHARMONIE BOHUSLAVA MARTINŮ

TOMÁŠ BRAUNER, dirigent

 

Autorem vůbec prvního opusu, jenž v rámci festivalu Harmonia Moraviae zazní, nemůže být nikdo jiný než Bohuslav Martinů. Svůj Half–time (Poločas) skladatel vytvořil v průběhu roku 1924, tedy v době, kdy se postupně usazoval v Paříži. Kompozice je jasným důkazem vlivu pařížského prostředí na tvorbu Martinů, byť její následné pražské provedení způsobilo mezi českou veřejností nemalé pozdvižení.

V dalším průběhu koncert zachová českou linku. Znamenitý violoncellový koncert Antonína Dvořáka zkomponovaný pod opusovým číslem 104 patří bezesporu k nejvýraznějším počinům tohoto skladatele. V pozici sólisty se představí význačný německý violoncellista Leonard Elschenbroich, který pravidelně spolupracuje s těmi nejprestižnějšími světovými orchestry.

Závěr obstará Sinfonietta Leoše Janáčka, bryskní opus, jenž je úzce spjat se sokolským hnutím. Skladatel toto dílo komponoval pro VIII. všesokolský slet pořádaný v Praze roku 1926. Po svém uvedení skladba zaznamenala pronikavý úspěch a díky svému
mimořádně efektnímu vyznění se postupně stala trvalou součástí repertoáru prakticky všech českých symfonických orchestrů. Zahajovací koncert 17. ročníku festivalu Harmonia Moraviae bude řídit současný šéfdirigent Filharmonie Bohuslava Martinů
Tomáš Brauner.

 

   

 

 

2. října 2019 v 19.00 hodin, Kongresové centrum Zlín - Velký sál                                                  VSTUPENKY

KONCERT LUCIE BÍLÉ                      za doprovodu kapely Petra Maláska

 

 3. října 2019 v 19.00 hodin, Kongresové centrum Zlín - Velký sál                                                   VSTUPENKY

RECITÁL LUCIE BÍLÉ                        s doprovodem klavíristy Petra Maláska

 

Začátkem října přivítá Harmonia Moraviae Lucii Bílou, která se v rámci festivalu ředstaví v Kongresovém centru hned dvakrát. Její Koncert s kapelou Petra Maláska i následný Recitál za doprovodu jmenovaného pianisty nabídnou pestrý výběr z bohatého repertoáru této mnohonásobné České slavice. Zazní kupříkladu písně Desatero, Miluji tě, Modi, Most přes minulost, Pouta, Světlo zas uvidíš a celá řada dalších.

Lucii Bílou bezpochyby není třeba sáhodlouze představovat. Je mnohonásobnou držitelkou televizních Cen Týtý, „rekordmankou“ co do počtu Českých slavíků, vítězkou řady Cen akademie populární hudby či laureátkou Ceny Thálie v oboru „Opereta, muzikál“. Je zkrátka ženou, jež dlouhodobě kraluje české popmusic, a osobou, která za svou neuvěřitelnou kariéru dosáhla snad všeho, čeho dosáhnout lze.

Lucie Bílá je význačnou umělkyní, jejíž široký stylově-žánrový rozptyl v kombinaci s její nebývalou schopností interpretovat skladby velmi sugestivním způsobem nemá v rámci české populární hudby obdoby. O nesporných kvalitách„první dámy české popmusic“ výmluvně vypovídá především neutuchající zájem statisíců nadšených příznivců, kteří na jejích koncertech zaplňují koncertní sály i velké sportovní haly.

Za svou kariéru vydala Lucie Bílá na dvacet sólových alb,přičemž její hity, jako Ave Maria, Láska je láska nebo Jsi můj pán, atakovaly horní příčky hitparád. Za osudové lze bez nadsázky označit setkání a dlouholetou spolupráci této pěvkyně s autorskou dvojící Ondřej Soukup a Gábina Osvaldová či s již zmíněným klavíristou a skladatelem Petrem Maláskem.

 

 

 

 

6. října 2019 v 18.00 hodin, Kostel Panny Marie Pomocnice křesťanů, Zlín – Jižní Svahy                  vstupné dobrovolné

MARTINŮ VOICES


PALESTRINA   LISZT   MARTINŮ   NOVÁK

 

Komorní pěvecký sbor MARTINŮ VOICES

LUKÁŠ VASILEK, sbormistr

LINDA SÍTKOVÁ, varhany

 

Tradiční koncert pořádaný v prostorách kostela Panny Marie Pomocnice křesťanů ve Zlíně na Jižních Svazích obstará pěvecké těleso, jež se zabývá zejména interpretací komorní sborové tvorby posledních tří století. Martinů Voices jsou ansámblem tvořeným profesionálními zpěváky, kteří pracují pod vedením sbormistra Lukáše Vasilka. Sbor se pravidelně účastní nejvýznamnějších českých hudebních festivalů jako například Pražské jaro, Dvořákova Praha, Struny podzimu, Svatováclavský hudební festival či Lípa Musica.

V rámci festivalu Harmonia Moraviae Martinů Voices uvedou pestrý výběr kompozic z dílen hudebních skladatelů, jako jsou například Giovanni Pierluigi da Palestrina, Franz Liszt, Bohuslav Martinů či Jan Novák.

Kromě zmíněného pěveckého tělesa se v rámci tohoto koncertu představí také Linda Sítková, rodačka z Rožnova pod Radhoštěm, jež je mnohými právoplatně přiřazována k nejoceňovanějším českým varhanicím současnosti.

Komorní sbor MARTINŮ VOICES:

Grażyna Biernot, Kristýna Fílová,

Aleksandra Konyukovskaya, Andrea Soukupová soprán

Ludmila Kromková, Jana Kuželová, Pavla Mlčáková alt

Tomáš Fiala, Jakub Koś, Luboš Šedivý tenor

Michal Krůšek, Petr Svoboda, David Vaňáč bas

 

 

 

 

10. 10. 2019 v 19.00 hodin, Kongresové centrum Zlín - Velký sál                                             VSTUPENKY

ČAJKOVSKÉHO B MOLL

 

ČAJKOVSKIJ: Klavírní koncert č. 1 b moll

DVOŘÁK: Suita A dur

MARTINŮ: Fresky Piera della Francesca

 

MAREK KOZÁK, klavír

FILHARMONIE BOHUSLAVA MARTINŮ

PETR ALTRICHTER, dirigent

 

Na úvod tohoto koncertu zazní opus, jehož melodie jsou dostatečně povědomé i těm, kteří „vážné“ hudbě příliš neholdují.První klavírní koncert Petra Iljiče Čajkovského patří bezpochyby k nejproslulejším kompozicím napříč žánry, a nesmí proto chybět v repertoáru žádného světově uznávaného klavírního interpreta. Skladba vznikla na popud významného ruského klavíristy Nikolaje Rubinsteina, jemuž však její výsledná podoba připadala příliš povrchní, nevyvážená a neživotná.

Teprve ve chvíli, kdy dílo poprvé zaznělo v podání pianisty Hanse von Bülowa přehodnotil Rubinstein původní odmítavý postoj a uznal svůj prvotní omyl. Koncert proto záhy nastudoval a s obrovskými ohlasy jej interpretoval na mnoha místech naší planety.

Čajkovského mistrovské dílo zazní v podání mladého pianisty Marka Kozáka, mimo jiné vítěze Evropské klavírní soutěže konané v Brémách a laureáta soutěže Pražského jara. V rámci svého pobytu v Americe zhotovil Antonín Dvořák množství vysoce hodnotných kompozic. K takovým dozajista náleží také Suita A dur označovaná přívlastkem „Americká“.

Autor tuto pětivětou skladbu vytvořil v roce 1894, původně jako ryze klavírní dílo, a roku následujícího pak přistoupil k jejímu přepracování do podoby orchestrální suity. Podobu suity, ač „pouze“ třívěté, mají i meditativní Fresky Piera della Francesca Bohuslava Martinů. Právě umělecké výtvory tohoto renesančního malíře, které zdobí chrám San Francesco v italském Arezzu, mocně zapůsobily na poličského rodáka. Ten  prostřednictvím své hudby usiloval o zachycení jejich jedinečné atmosféry i zvláštní duchovní síly, která ze zmíněných maleb vyzařovala.

Program bude uveden za řízení dirigenta Petra Altrichtera, který se zlínskou filharmonií spolupracuje již od roku 1978.

 

 

 

 

17. října 2019 v 19.00 hodin, Kongresové centrum Zlín - Velký sál                                           VSTUPENKY

VŮNĚ JIHU

 

MILHAUD: Vůl na střeše

MARTINŮ: Hobojový koncert

ČAJKOVSKIJ: Italské capriccio

ČAJKOVSKIJ: Slavnostní předehra 1812

 

VILÉM VEVERKA, hoboj

FILHARMONIE BOHUSLAVA MARTINŮ

LEOŠ SVÁROVSKÝ, dirigent

 

Koncert nazvaný Vůně jihu přinese pestrý pořad, v němž se snoubí francouzská hravost s nespoutaným brazilským temperamentem, líbeznou italskou melodičností, ruskou majestátností i poctivým českým mistrovstvím.

Jedno z nejpopulárnějších děl Dariuse Milhauda, balet Vůl na střeše, by rozhodně nevzniklo nebýt skladatelova více než ročního působení v Brazílii. Milhauda v této největší zemi jihoamerického kontinentu naprosto okouzlila atmosféra proslulého karnevalu v Riu de Janeiru, především pak pouliční všudypřítomná spleť energických melodií a nejrůznějších rytmů.

Právě ony nezaměnitelné brazilské motivy jsou základní esencí celého opusu. Hobojový koncert Bohuslava Martinů pro změnu provoňuje levandule – dílo totiž vzniklo v průběhu skladatelova pobytu v provensálské Nice, a to na přání tehdy mladého česko-australského hobojisty Jiřího Tancibudka. Skladba se brzy stala součástí repertoáru všech předních hobojistů. Zmíněný opus ostatně nechybí ani v repertoáru Viléma Veverky, jenž patří k nejrespektovanějším českým interpretům.

Italské capriccio Petra Iljiče Čajkovského již samotným názvem odkazuje na hudbu Apeninského poloostrova. Kompozice vznikla pod dojmem skladatelova výletu do Říma roku 1880, v rámci něhož Čajkovskij přivoněl k autentické italské lidové hudbě. Nepřekvapí tedy, že autor v tomto díle využil krom jiného také melodií, jež pochytil na římských ulicích. Pomyslná vůně střelného prachu pak doprovodí Čajkovského monumentální Slavnostní symfonické dílo ruského skladatele (pro něž se spíše ujal název „Slavnostní předehra 1812“), které je oslavou vítězství carského Ruska ve válce nad napoleonskými vojsky.

Dirigentské taktovky se ujme hlavní hostující dirigent Filharmonie Bohuslava Martinů Leoš Svárovský, jenž od roku 2014 působí jako šéfdirigent japonského Aichi Central Symphony Orchestra Nagoya.

 

 

 

 

22. 10. 2019 v 19.00 hodin, Kongresové centrum Zlín - Velký sál                                                        VSTUPENKY

TOMÁŠ MATONOHA& INSPEKTOR KLUZÓ

Hudební kabaret s prvky groteskní improvizace okořeněný břitkým a nekonformním humorem

 

TOMÁŠ MATONOHA, kytara, zpěv

VENDULA PŘÍHODOVÁ, flétna, zpěv

ZDENĚK KRÁL, klavír

ONDŘEJ HOMOLA, baskytara

ONDŘEJ VESELÝ, bicí nástroje

 

Kapela, přesněji komorní hudební kabaret Inspektor Kluzó, je tělesem, jež je na české hudební scéně zcela unikátní. Jeho žánrový rozptyl je dosti široký a zasahuje do oblastí šansonu, blues, jazzu, folku, soulu i rocku.

Zakládajícími členy souboru jsou klavírista a skladatel Zdeněk Král společně s hercem, kytaristou a skladatelem Tomášem Matonohou, kteří přes dvacet let společně hráli v kultovním Komediografu, ve 32 dílech show Na forbíně TM (z nichž 16 odvysílala Česká televize), či působili v projektu U piána. Později se k nim přidala zpěvačka Vendula Příhodová, bubeník Ondřej Veselý a basista Ondřej Homola. Vzniklo tak plnozvučné pětičlenné uskupení se vším, co k pořádnékapele patří.

Těšit se můžete na koncert příjemných písniček – šansonů, rockových balad i svižných strhujících divadelních songů, na krásný hlas fi nalistky Hlasu Československa, na humor známého herce a komika Tomáše Matonohy a virtuózní piano klavíristy a skladatele Zdeňka Krále. Koncert doprovází kabaretní čísla, jako např. stand-upy, scénky, skeče, přednášky, divadelní hry, klauniády apod. Jak ostatně ke svému stylu kapela dodává: „Píšeme věci tak, jak je cítíme, jak jsou nám blízké tak, abychom je rádi hráli a měli z toho radost.”

 

 

 

 

24. 10. 2019 v 19.00 hodin, Kongresové centrum Zlín - Velký sál                                                    VSTUPENKY

JIŘÍ VODIČKA & FBM

 

BRITTEN: Čtyři mořská interludia

SUK: Fantasie g moll

BRAHMS: Symfonie č. 1

 

JIŘÍ VODIČKA, koncertní mistr České filharmonie

FILHARMONIE BOHUSLAVA MARTINŮ

ROBERT JINDRA, dirigent

 

Roku 1945 vyhotovil anglický skladatel Benjamin Britten svou v pořadí druhou operu Peter Grimes zkomponovanou na motivy stejnojmenné básně George Crabbeho. Po svém uvedení zaznamenala pronikavý úspěch u publika i odborné kritiky. Aby Britten opusu zajistil i koncertní život, sestavil posléze čtyřdílnou suitu, která podává symfonický obraz dějového pozadí zmíněného jevištního díla.

Četných uznání se dostávalo také Josefu Sukovi, a to nejen za skladatelskou práci, ale také za činnost interpretační. Suk byl totiž mimo jiné velmi zdatným houslistou, a proto není s podivem, že nemalé množství svých kompozic určil právě houslím. Jeho vysoce virtuózně koncipovaná Fantasie g moll vznikala v průběhu let 1902–03, a i přes svou volnou jednovětou formu se de facto jedná o houslový koncert, který navíc na sólistu klade ty nejvyšší nároky.

Dílo vyznačující se značným baladicko-dramatickým rázem provede koncertní mistr České filhamonie a někdejší laureát prominentní newyorské soutěže Young Concert Artists Jiří Vodička.

První symfonie Johannesa Brahmse se rodila v těžkých bolestech – vznikala totiž průběžně po dobu dlouhých jednadvaceti let. Svým prvním symfonickým cyklem se nicméně Brahmsovi podařilo citlivým způsobem navázat na symfonie Beethovenovy. Není proto překvapivé, že významný klavírista a dirigent Hans von Bülow toto dílo označil za pomyslnou Beethovenovu Desátou symfonii.

Celý pořad zazní pod taktovkou dirigenta Roberta Jindry, který v současné době působí jako „Erste Kapellmeister“ v Aalto–Musiktheater v německém Essenu.