Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.

B

Harmonia Moraviae

Mezinárodní hudební festival Harmonia Moraviae pořádá FBM za podpory Zlínského kraje a statutárního města Zlín od roku 1999. Festival každoročně předkládá svým posluchačům koncerty mimořádně vysokých kvalit s vynikajícími dirigenty, sólisty a hudebními soubory, proto si během uplynulých dvaceti let vybudoval renomé mimořádné kulturní události v celém zlínském regionu.

Původně byl koncipován jako přehlídka duchovní hudby. Harmonia znamená souzvuk, jež rozeznívá chrámy a kostely, měl proto být jakýmsi duchovním ostrovem nejen v práci filharmonie, ale i určitým pozastavením a zamyšlením pro samotné posluchače. Především v počátcích, kdy byl festival zaměřen výhradně na duchovní hudbu, zavítal prostřednictvím svých koncertů do významných sakrálních památek Zlínského kraje, jmenujme například baziliku Nanebevzetí Panny Marie na Svatém Hostýně, kostel sv. Filipa a Jakuba ve Zlíně, poutní chrám Narození Panny Marie ve Zlíně – Štípě, kostel sv. Mořice v Kroměříži, kostel Nanebevzetí Panny Marie v Holešově ad.

Zahajovacím koncertem prvního festivalu se stalo vystoupení 24. září 1999 v kostele sv. Františka Xaverského v Uherském Hradišti za přítomnosti Mons. Jana Graubnera, arcibiskupa olomouckého a metropolity moravského, ten také jako první převzal záštitu nad celým festivalem. Zazněla Slavnostní mše Ch. Gounoda (účinkovali Zuzana Blašková, soprán, Zoltán Korda, tenor, Tomáš Krejčí, baryton, SPS Svatopluk Uherské Hradiště, Karel Dýnka, sbormistr, Moravští madrigalisté Kroměříž, Radek Dočekal, sbormistr a zároveň dirigent celého koncertu) a Dvojkoncert pro housle a hoboj č. 2 d moll J. S. Bacha (Josef Vyžrálek, housle a Svatopluk Holásek, hoboj, oba členové FBM).

Přelomovým se pro Harmonii Moraviae stal rok 2007. Tehdy došlo k  zásadní proměně festivalu, jež se doposud konal jako bienále. Festival se začal pořádat s každoroční pravidelností a došlo také k nárůstu počtu koncertů. Zváni byli významní sólisté z České republiky i ze zahraničí. Zároveň se mnohem více otevřel široké veřejnosti a postupem času se jeho stylově-žánrové zaměření zásadním způsobem rozšířilo. Některé ročníky byly zaměřeny například na vokální koncerty (2008, „Lidský hlas v proměnách“, na tomto ročníku vystoupili např. Gabriela Beňačková, Eva Urbanová, Hradišťan s Wolfgangem Sausem, Mozartovo Requiem zazpívali Boni pueri za doprovodu orchestru Musica Florea ad.) nebo na českou hudbu (2011, „Česká hudba – výročí Antonína Dvořáka“). V následujících letech zazněly také skladby dalších českých skladatelů – Leoše Janáčka, Josefa Suka, Adama Skoumala, premiéra skladby Zdeňka Pololáníka, slyšeli jsme vynikající české sólisty – Magdalenu Koženou, Ivu Bittovou, Kateřinu Kněžíkovou, Zuzanu Lapčíkovou ad. Významnou změnou při jeho organizaci pak bylo přestěhování filharmonie z Domu umění do nově zbudovaného Kongresového centra Zlín na začátku roku 2011. Tak získala filharmonie i festival důstojné prostory.

Na festivalových koncertech vystupoval nejen domácí orchestr, ale také hostující orchestry – Carpe Diem (Francie), Štátny komorný orchester Žilina (Slovensko), Komorní filharmonie Pardubice, Musica Florea, Collegium 1704, Musica aeterna (Slovensko) Baltic Neopolis Orchestra (Polsko) ad.

Byly přizvány sbory jako např. Český filharmonický sbor Brno, Slovenský filharmonický sbor, Boni pueri, The Czech Ensemble Baroque Choir, Akademický sbor Žerotín, Vox Iuvenalis, Schola Cantorum Minorum Chosoviensis (Polsko), Nativitatis (Polsko), Ars Brunensis Chorus, Brněnský akademický sbor, DPS Cantica a Cantica laetitia, Ars Cantata Zürich (Švýcarsko), SPS Dvořák, Schola Victoria Kroměříž, Moravští madrigalisté Kroměříž, SPS Svatopluk. Dále soubory - Radovan Tariška Sextet (Slovensko), Hradišťan, Zuzana Lapčíková kvintet, Trio Internationale Donauphilharmonie Wien (Rakousko), Moyzesovo kvarteto (Slovensko), vokální soubory  Schola Gregoriana Pragensis, Affetto ad.

Pozornost posluchačů i médií se obracela k významným sólistům a dirigentům jako jsou Gabriela Beňačková, Magdalena Kožená, Dagmar Pecková, Eva Urbanová, Zdena Kloubová, Zdeněk Plech, Radovan Lukavský, Kateřina Kněžíková, Jaroslav Březina, Jana Štefáčková, Tomáš Černý, Gustáv Beláček (Slovensko), Hana Blažíková, Markéta Cukrová, Aleš Procházka, Michal Lehotský (Slovensko), Jiří Sulženko, Barbora Polášková, Sophia Jaffé (Německo), Václav Hudeček, Ivan Ženatý, Jan Simon, Kateřina Chroboková, Iva Bittová, Zuzana Lapčíková, Bára Basiková, Petr Altrichter, Misha Katz (Francie – Rusko), Jakub Hrůša, Tomáš Hanus, Petr Vronský, Tomáš Koutník, David Eben, Jaromír M. Krygel, Jaroslav Kyzlink, Marek Štryncl, Vojtěch Spurný, Andrea Marcon (Itálie),  Stanislav Vavřínek, Walter Attanasi (Itálie), Miroslaw Jacek Blaszczyk (Polsko), David Švec, Jan Jakub Bokun (Polsko) ad.

Od roku 2008 se festival stal také členem Asociace hudebních festivalů ČR.