Čt, 10. 1. 2019, 19:00 hod. - Abonentní řada A

A3 RAPSODIE PRO VIOLONCELLO


Claude Debussy: Preludium k Faunovu odpoledni
Ernest Bloch: Schelomo, Hebrejská rapsodie pro violoncello a orchestr
Bohuslav Martinů: Symfonie č. 4, H 305

Sólista: Petr Nouzovský, violoncello
FILHARMONIE BOHUSLAVA MARTINŮ
Dirigent: Leoš Svárovský

Úvodní skladba abonentního koncertu, Preludium k Faunovu odpoledni Clauda Debussyho, bezpochyby patří mezi autorova nejslavnější díla. Vznikla roku 1894 podle básně francouzského symbolisty Stéphana Mallarmého a již při své premiéře zaznamenala u publika nebývalý ohlas. Zachytit neopakovatelné okamžiky, prchavé vjemy a dojmy, nálady či veškeré barevné odstíny pak bylo stěžejním záměrem autorovy hudební mluvy.

Debussyho pojetí pak v nemalé míře podnítilo i Ernesta Blocha, což dokládá nejen dochovaná korespondence obou skladatelů, ale především jejich několikerá vzájemná setkání. Blochovo hudební vyjadřování zásadně ovlivnil vlastní židovský původ – ostatně typických židovských intonací a rytmů si lze povšimnout v celé řadě jeho kompozic. Jejich přítomnost je patrná i v rapsodii pro violoncello a orchestr nazvané Schelomo, jež zazní v podání violoncellisty Petra Nouzovského a Filharmonie Bohuslava Martinů.

Skladatel, jehož jméno nese zlínský symfonický orchestr ve svém názvu, zpočátku rovněž nacházel inspiraci v hudbě Clauda Debussyho. Rodák z Poličky zkomponoval kromě jiného celkem šest symfonií, přičemž v pořadí čtvrtá je mnohými považována za vůbec nejradostnější. Vzhledem k tomu, že vznikala na sklonku Druhé světové války, lze její živý charakter interpretovat jako odraz skladatelova pozitivního duševního stavu souvisejícího s vyhlášením německé kapitulace.
Orchestr Filharmonie Bohuslava Martinů povede jeho hlavní hostující dirigent Leoš Svárovský.

Kongresové centrum Zlín

  • Ulice: nám. T.G. Masaryka 5556
  • Město: Zlín
  • PSČ: 760 01
  • Stát: Česká republika

Filharmonie Bohuslava Martinů, o.p.s.

  • Ulice: nám. T.G. Masaryka 5556
  • Město: Zlín
  • PSČ: 760 01
  • Stát: Česká republika
Nahoru