Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.

B

Čt, 14. 2. 2019, 19:00 hod.

B4 VELCÍ SYMFONIKOVÉ

Místo konání: Kongresové centrum Zlín  |  Pořadatel: Filharmonie Bohuslava Martinů, o.p.s.  | 

Ludwig van Beethoven: Trojkoncert pro klavír, housle, violoncello a orchestr C dur, op. 56
Dmitrij Šostakovič: Symfonie č. 10 e moll, op. 93

Sólisté:
Park Ki-ri, housle
Lee Hoo-seong, violoncello
Ei-Eun Shin, klavír
FILHARMONIE BOHUSLAVA MARTINŮ
Dirigent: Tomáš Brauner


Trojkoncert pro klavír, housle, violoncello a orchestr zkompletoval Ludwig van Beethoven v průběhu roku 1804 a dedikoval jej velkému milovníkovi hudby a mecenáši, knížeti Josefu Františku Maxmiliánu Lobkowiczovi. Vůbec poprvé bylo toto dílo se třemi sólistickými hlasy provedeno o čtyři léta o čtyři léta později – premiéry se v roli pianisty účastnil i samotný Beethoven, avšak pronikavý úspěch u posluchačů ještě tehdy skladba nezaznamenala. Forma koncertu pro více nástrojů s doprovodem orchestru se objevovala již dříve (především v období baroka ve formě tzv. concerto grosso), Beethoven se tedy spolupodílel na jisté renesanci tohoto typu kompozice se dvěma nástrojovými skupinami – tedy sólistickou a orchestrální. Zároveň intenzivně hledal spolehlivou rovnováhu mezi vlastnostmi jednotlivých sólových instrumentů, kterou posléze nalezl a citlivě doplnil zvukem celého orchestru. Trojkoncert zazní v podání trojice prominentních jihokorejských interpretů – Park Ki-ri, Lee Hoo-seonga a Ei-Eun Shin.
Zatímco Beethoven bývá často považován za prvotřídního tvůrce symfonické hudby počátku 19. století, Dmitrije Šostakoviče naopak mnozí označují za jednoho z největších symfoniků století dvacátého. Je tvůrcem patnácti symfonií, přičemž onu v pořadí desátou zkomponoval roku 1953, tedy nedlouho po smrti Josifa Vissarionoviče Stalina. Vzhledem ke skutečnosti, že cyklus postupně vznikal v dobách nejtužší totality (1951–1953), tak není příliš překvapivé, že atmosférou stalinské éry (a ždanovské kulturní politiky, jejíž obětí se stal i samotný Šostakovič) je dílo dosti poznamenáno. Domnělý Stalinův portrét pak Šostakovič prostřednictvím své hudby namaloval ve druhé větě – dle výkladu některých muzikologů totiž právě tato část, svým notně zlověstným charakterem vyvolávajícím pocity strachu a úzkosti, zmíněného sovětského diktátora výstižně zobrazuje.

 

Výstava pořádaná k 25. výročí obnovení činnosti Rotary klubu ve Zlíně a k 20. výročí založení districtu 2240 Rotary Int.

Vernisáž výstavy se koná 14. února 2019 v 18.30 hodin ve foyer Kongresového centra Zlín.

Kongresové centrum Zlín

  • Ulice: nám. T.G. Masaryka 5556
  • Město: Zlín
  • PSČ: 760 01
  • Stát: Česká republika

Filharmonie Bohuslava Martinů, o.p.s.

  • Ulice: nám. T.G. Masaryka 5556
  • Město: Zlín
  • PSČ: 760 01
  • Stát: Česká republika