Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.

B

Čt, 16. 5. 2019, 19:00 hod.

B7 GENIÁLNÍ RICHARDOVÉ

Místo konání: Kongresové centrum Zlín  |  Pořadatel: Filharmonie Bohuslava Martinů, o.p.s.  | 

Richard Wagner: Tristan a Isolda, předehra
Richard Strauss: Vier letzte Lieder, TrV 296
Richard Strauss: Tak pravil Zarathustra, op. 30

Sólistka: Michaela Zajmi, mezzosoprán
FILHARMONIE BOHUSLAVA MARTINŮ
Dirigent: Tomáš Brauner


Díla dvou géniů německé hudby, Richardů Wagnera a Strausse, zazní v rámci závěrečného koncertu abonentní řady B. Odkaz prvně jmenovaného skladatele, který ve svých vrcholných dílech provedl syntézu všech druhů umění, intenzivně zapůsobil nejen na tvorbu německých autorů, ale také na hudbu ostatních národů. Jeho tragická opera Tristan a Isolda pak představuje doslova jeden z mezníků v dějinách evropské hudby. Vznikala v letech 1857–59 na motivy původní francouzské středověké legendy vyprávějící o marné lásce rytíře Tristana a Isoldy, snoubenky krále Marka. Je silně ovlivněna filozofií Arthura Schoppenhauera – největší touhou obou milenců je totiž smrt. Dílo se vyznačuje nesmírným citovým zanícením, které Wagner ještě více zesílil nadměrným užitím chromatiky, neobvyklou instrumentací, využíváním příznačných motivů a zcela objevnou harmonií, ze které postupně vycházela celá evropská moderní hudba 19. a 20. století. Filharmonie Bohuslava Martinů provede jedinečnou a vypjatou předehru k této opeře, z níž v tísnivé atmosféře vyzařuje silná touha s bolestnou předtuchou marnosti a nenaplněnosti.

Richard Strauss patří k zakladatelské generaci skladatelů evropské hudební moderny. Působil však rovněž jako dirigent, a není bez zajímavosti, že vůbec poprvé se dirigentské taktovky chopil při představení výše zmíněné Wagnerovy opery Tristan a Isolda. Ve svých skladbách dokázal Strauss spojit technickou virtuozitu s efektní melodickou invencí, vynalézavou harmonií a instrumentačním mistrovstvím. Zkomponoval mimo jiné na 150 písní, výběr z některých z nich zazní v podání mezzosopranistky Michaely Zajmi. Mezi nejslavnější skladatelova díla ovšem patří symfonická báseň Tak pravil Zarathustra podle stejnojmenné předlohy Friedricha Nietzscheho. Opus vyžadující obrovský nástrojový aparát dosáhl nebývalé popularity zejména díky své úvodní části, jež se stala jednou z nejznámějších pasáží v celé historii vážné symfonické hudby.

Kongresové centrum Zlín

  • Ulice: nám. T.G. Masaryka 5556
  • Město: Zlín
  • PSČ: 760 01
  • Stát: Česká republika

Filharmonie Bohuslava Martinů, o.p.s.

  • Ulice: nám. T.G. Masaryka 5556
  • Město: Zlín
  • PSČ: 760 01
  • Stát: Česká republika