B

1. 4. 2014

Adam Plachetka: Poctivá kariéra se buduje krůček po krůčku

Magazín Zlín 4/2014, Světlana Divilková


Hlavní hvězdou festivalu Talentinum, který pořádá Filharmonie Bohuslava Martinů ve Zlíně je český operní pěvec Adam Plachetka (nar. 1985). Tento mladý basbarytonista patří ke světové špičce. V roce 2004 debutoval v Národním divadle v Praze, působil v Bavorské státní opeře, v roce 2010 se stal členem souboru Vídeňské státní opery. Mimořádná byla jeho role Dona Giovanniho. Nedávno se objevil také v televizním talk-show Jana Krause. Pěvecký recitál Adama Plachetky v Kongresovém centru Zlín se koná v 24. dubna, za doprovodu Filharmonie Bohuslava Martinů.

 

V čem vidíte hlavní smysl a poslání hudebního festivalu Talentinum?

O Talentinu toho nevím přespříliš. V materiálech, které se mi dostaly do ruky, mě překvapilo, že se historie festivalu počítá na desetiletí. Je skvělé, když si instituce vytyčí dlouhodobě za cíl vyhledávat a představovat mladé talenty.

Ve Zlíně budete zpívat árie z Dvořáka a Smetany…významnou součástí vašeho repertoáru je ale barokní hudba. Proč právě ta?

K baroku mám blízko hlasově i srdcem. Do bližšího kontaktu jsem se s ním poprvé dostal v Rajnochovicích. Výše zmíněný Mesiáš nastartoval vztah, který mi vydržel hodně dlouho. Pořád si barokní repertoár rád zazpívám, ale momentálně je těžiště mého repertoáru spíše v tvorbě W. A. Mozarta. Program z Dvořákových písní a Smetanových árií je mým příspěvkem do Roku české hudby.

Festival Talentinum je určen pro mladé umělce. Vy jste hvězdou letošního ročníku. Kdo konkrétně Vás v začátcích nejvíc podporoval?

Těžko říct. Faktorů a podporovatelů bylo hodně. Nejpodstatnější pro mě byla v osobní rovině podpora rodiny a v profesionální pak skvělá práce mojí manažerky, která přesvědčovala pořadatele, že by tomuhle studentovi měli dát šanci.

Můžete zmínit nějaký zásadní moment ve vaší kariéře, zásadní přelom, který vás „nasměroval“ na světová pódia?

Poctivá kariéra se buduje krůček po krůčku. Jsou momenty, které na Vás upřou pozornost mediálního světa, ale na to se rychle zapomíná. Z toho důvodu bych těžko volil zlomový moment. Možnosti v zahraničí mi poprvé otevřela produkce Tita v pražském Národním divadle, protože jsem přes režisérku Ursel Herrmann dostal možnost předzpívat na Salzburger Festspiele, odkud jsem se následně vydal dál.

Jak dlouho dopředu máte zaplněný svůj diář? Kde všude ve světe budete v následujícím roce, či dvou letech, vystupovat?

Když nepočítám krátké pauzy mezi produkcemi, mám plno na zhruba tři roky dopředu. V minulých dnech jsme dokompletovali sezónu 2016/2017 a teď se pomalu začíná pracovat na té následující. V sezóně 2014/2015 mě čeká debut v Metropolitní opeře v New Yorku, návrat do Vídně a do Salcburku a koncerty v ČR, Anglii, Francii a Japonsku.