Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.

B

5. 2. 2011

Fantastická symfonie v Kongresovém centru ve Zlíně

Filip Válek


Dne 27. ledna 2011 jsme měli možnost navštívit koncert Filharmonie Bohuslava Martinů ve zlínském kongresovém centru, kterou řídil její šéfdirigent Stanislav Vavřínek. I když sál byl otevřen již od října, cyklus B zde zažil svou premiéru. Dramaturgie celého večera si zachovala klasickou podobu: krátká orchestrální skladba – skladba pro sólistu a orchestr – velká orchestrální skladba. Na programu byly Bagately pro symfonický orchestr od Zdeňka Lukáše, dále Violoncellový koncert č. 1 g moll, op. 49 Dmitrije Kabalevského a po přestávce Fantastická symfonie Hectora Berlioze. Přestože formálně pořadí skladeb odpovídalo klasické dramaturgické linii, z hlediska časového měl večer retrospektivní charakter, tj. začínal kompozicemi 20. století a vrcholil skladbou romantismu. Ačkoli umění současných skladatelů dokáže použít prostředků hudebně daleko rafinovanějších než např. Berlioz, byla i tak gradační tendence programu zachována. Podstatnou roli sehrálo rozšíření orchestru po přestávce.
Doslova slavnostní až fanfárový ráz měla první ze tří Lukášových bagatel. Pro úvod ideální skladba. I ostatní dvě bagately se nesly v podobně svěžím, světle laděném duchu. Skladatel totiž kompozici suitového charakteru vystavěl na jednoduchém melodickém diatonickém základu, který obohacoval modalitou a místy i polytonalitou. Akustika sálu dokonale zrcadlila instrumentální mistrovství skladatele a hru orchestru komornějšího seskupení. Za pochvalu stojí především jednotné a kompaktní smyčce a jejich hedvábně hladké tóny avšak s konkrétními a jasnými konturami. Je třeba také pochválit krásné a intonačně čisté tóny žesťů (lesní roh a trubka). Dirigent, orchestr, Lukášovy Bagately a nový sál dokonale souzněli.
Kabalevského koncert pro violoncello provedl sólista, člen Smetanova tria, Jan Páleníček. Protože orchestr hrál opět v menším obsazení, tentokrát ale převážně doprovodnou úlohu, velká zodpovědnost a váha ležela na umu sólisty a jeho souhře s orchestrem. Pomyslná laťka byla nastavena po předchozí skladbě velmi vysoko, proto měl Páleníček nelehkou úlohu zaujmout posluchače. Vše se navíc mělo odehrát převážně v daleko užší dynamické škále dané hlavně možnostmi violoncella a orchestru v doprovodné funkci.
V první větě zvolil sólista spíš mírnější tempo, než se běžně hrává, ale skladbě to prospělo. Rytmus se tak víc prokreslil a celkové povaze věty to rozhodně přidalo na plasticitě než snaha o virtuózně přemrštěné tempo. Z Páleníčkova výkonu však byla cítit mírná napjatost, která se zpočátku projevila i na intonaci. Mužně "drsný" tón podtrhoval v díle skladatelovy severské a východní inspirace i rytmiku. Myšlenkově nejzávažnější druhá věta vyzněla ze všech tří nejlépe, byla již cítit Páleníčkova jistota. Poslední věta ve formě ronda je velmi těžká na souhru sólisty s orchestrem, obzvlášť v codě. Toto závěrečné prolnutí ovšem nevyznělo dle mého názoru úplně přesvědčivě. Značný podíl na tom má i samotný skladatel. Po barvitě instrumentovaných Bagatelách působil koncert díky syrovější instrumentaci poněkud odměřeným dojmem, ale i tak si Jan Páleníček publikum dokázal získat.
Po přestávce přišel vrchol celého večera – Fantastická symfonie. Na celkové jistotě provedení se podepsalo několik faktorů. Mezi hlavní patří letitá zkušenost s prováděním tohoto díla, a tím i sehranost orchestru v celých pasážích skladby, která z něj přímo vyzařovala. Vynikající sólové výkony u jednotlivých nástrojů (např. hoboj, anglický roh, fagoty) nemohl žádný z posluchačů přeslechnout. Dovolil bych si také vyzdvihnout práci dirigenta, který dokázal zvukově uplatnit potenciál nedávno vybudovaného sálu. Nejen že si vyhrál s dynamikou a agogikou celé skladby (a vlastně i skladeb předchozích), ale projevil velkou schopnost promyslet a uplatnit tektonické vrcholy a závěry jednak samostatných vět, ale hlavně cyklu jako celku. I přes různorodost a odlišné zpracování částí Fantastické symfonie vynikl její celkový obraz jako jeden příběh.