Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.

B

11. 3. 2016

TURNÉ V INDII

TURNÉ V INDII

mydigitalfc.com

Napsal Anil Dharker,  25. února 2016

http://www.mydigitalfc.com/leisure-writing/east-or-west-music-best-when-it-truly-flows-152

 


AŤ VÝCHODNÍ ČI ZÁPADNÍ, HUDBA JE NEJKRÁSNĚJŠÍ, POKUD PRAVDIVĚ PLYNE

 Zlín je průmyslovým městem na východě České republiky, kde žije okolo 100 000 obyvatel. V Indii by takové množství Zlín zařadilo do kategorie „malých“ měst, jako např. Akot v Maharaštře, Balangir v Orise, Jagtial v Telanze, Lakhisarai v Biharu, Nagina v Uttarpradéši a jiné. Že jste o nich ještě neslyšeli? Ani o Zlíně? Nicméně, co stěží můžeme chápat je, že takové malé město v České republice má profesionální symfonický orchestr, který tento týden zahraje v Bombai.

Orchestr se jmenuje Filharmonie Bohuslava Martinů a jako dirigent se představí Debashish Chaudhuri. To je ohromující - až doteď jsme si mysleli, že světové orchestry může vést pouze Zubin Mehta. Nicméně i Debashish se v Evropě úspěšně uvedl.

Narodil se v Kalkatě roku 1975 a povzbuzen svými rodiči, ve věku osmi let poprvé jako houslista koncertoval na veřejnosti. Později se stal prvním indickým studentem Pražské konzervatoře, kde studoval dirigování. Byl oceněn několika stážemi a vyhrál také Evropskou soutěž v dirigování. Na pódiu působí velmi zapáleným a okouzlujícím dojmem.

Dalším velkým překvapením večera bylo, že malé místo jako Zlín, nemá jen filharmonický orchestr, ale navíc velmi dobrý orchestr. Většina z nás už jistě slyšela o České filharmonii, vysoce ceněné pro své kvality, ale každý v NCPA Tata divadle se ptal:“ Odkud FBM a Debashish Chaudhuri vlastně pochází?“

Má první otázka ale byla jiná - kdo byl Bohuslav Martinů? V brožurce o něm nebyla zmínka, ale troška pátrání a nyní vím, že to byl plodný český skladatel moderní klasické hudby, jehož ovlivnil I. Stravinskij. Napsal 6 symfonií, 15 oper, 14 baletů a velmi mnoho dalších kousků pro komorní orchestr. Narodil se v Čechách 8. prosince 1890 a zemřel 28. srpna 1959. Prokázal brzký talent, stal se houslistou České filharmonie, ale byl unuděn jejich přísnými praktikami a posléze byl vyloučen z Pražské konzervatoře pro svou „zarputilou nedbalost“! Později se přestěhoval do Paříže a během 2. světové války do New Yorku. V jeho hudbě lze nalézt stesk po domově. Snad proto bombajský koncert začal Smetanovou Vltavou z Mé vlasti - symfonickou básní, která představuje tok řeky Vltava od samotného pramene v horách českého lesa, přes český venkov až do hlavního města Prahy. Je to krásný, lyrický kus, který skutečně plyne, zurčí a víří jako voda v peřejích. Chaudhuri uřídil orchestr ráznou silou.

Debashish má neskutečnou schopnost dostat z talentovaných hudebníků maximum a výběr dalších dvou děl, populárního klavírního koncertu No 1 P. I. Čajkovského a stejně populární symfonie Z nového světa A. Dvořáka, poskytl orchestru možnost předvést svůj dynamický zvuk, především v sekci dřevěných a žesťových dechových nástrojů. Sólistkou klavírního koncertu byla Jana Chaudhuri, manželka dirigenta. Její strhující výkon byl odměněn velkými ovacemi a žádostí o přídavek. Na konci celého koncertu, při ovaci ve stoje, bylo slyšet více dalších „bravo“ a „ještě“. Orchestr zahrál dva přídavky, při druhém, za povzbuzení dirigenta, publikum zpívalo s orchestrem.

Bylo to příhodné, protože celý večer se nesl v duchu indicko-české spolupráce. A Klub času a talentů, česká ambasáda a bombajský konzulát v čele s Rashmi Jolly, který celý večer zaštítil, nemohli udělat lépe - indický dirigent, český orchestr a česká sólistka provdaná za inda! A stále to není všechno, ještě je zde jedno pojítko: průmyslové město Zlín a jeho zakladatel Tomáš Baťa, který přišel do Indie a zde založil známý řetězec obchodů s obuví. T. Baťa také vystavěl kulturní centrum a FBM ve svých počátcích nesla jeho jméno - Symfonický orchestr  n.p. Baťa.

Chaudhuri se také pokusil o připomenutí svých indických kořenů a uvedl několik koncertů, kde společně s orchestrem zazněl sitár a tabla. Např. česká premiéra Shiva Nataraj od Johna Mayera a Pran od Bernda Frankeho. Jana Chaudhuri představila projekt, který spojil dohromady tanečnici Bharat Natyam se západní klasickou hudbou. Další projekt spojil Kathak (v podání Ivany a Anežky Hessových) s hudbou A.Dvořáka.

Tyto hudební experimenty jsou však lepší pro posluchače v Evropě. Posluchači v Bombaji si více užijí kouzelnou interpretaci Smetany, Čajkovského a Dvořáka ve svém plném zvuku.