Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.

B

Čt, 10. 1. 2019, 19:00 hod.

A3 RAPSODIE PRO VIOLONCELLO

Místo konání: Kongresové centrum Zlín  |  Pořadatel: Filharmonie Bohuslava Martinů, o.p.s.  | 

Claude Debussy: Preludium k Faunovu odpoledni
Ernest Bloch: Schelomo, Hebrejská rapsodie pro violoncello a orchestr
Bohuslav Martinů: Symfonie č. 4, H 305

Sólista: Petr Nouzovský, violoncello
FILHARMONIE BOHUSLAVA MARTINŮ
Dirigent: Leoš Svárovský


Úvodní skladba abonentního koncertu, Preludium k Faunovu odpoledni Clauda Debussyho, bezpochyby patří mezi autorova nejslavnější díla. Vznikla roku 1894 podle básně francouzského symbolisty Stéphana Mallarmého a již při své premiéře zaznamenala u publika nebývalý ohlas. Zachytit neopakovatelné okamžiky, prchavé vjemy a dojmy, nálady či veškeré barevné odstíny pak bylo stěžejním záměrem autorovy hudební mluvy.

Debussyho pojetí pak v nemalé míře podnítilo i Ernesta Blocha, což dokládá nejen dochovaná korespondence obou skladatelů, ale především jejich několikerá vzájemná setkání. Blochovo hudební vyjadřování zásadně ovlivnil vlastní židovský původ – ostatně typických židovských intonací a rytmů si lze povšimnout v celé řadě jeho kompozic. Jejich přítomnost je patrná i v rapsodii pro violoncello a orchestr nazvané Schelomo, jež zazní v podání violoncellisty Petra Nouzovského a Filharmonie Bohuslava Martinů.

Skladatel, jehož jméno nese zlínský symfonický orchestr ve svém názvu, zpočátku rovněž nacházel inspiraci v hudbě Clauda Debussyho. Rodák z Poličky zkomponoval kromě jiného celkem šest symfonií, přičemž v pořadí čtvrtá je mnohými považována za vůbec nejradostnější. Vzhledem k tomu, že vznikala na sklonku Druhé světové války, lze její živý charakter interpretovat jako odraz skladatelova pozitivního duševního stavu souvisejícího s vyhlášením německé kapitulace.
Orchestr Filharmonie Bohuslava Martinů povede jeho hlavní hostující dirigent Leoš Svárovský.

Kongresové centrum Zlín

  • Ulice: nám. T.G. Masaryka 5556
  • Město: Zlín
  • PSČ: 760 01
  • Stát: Česká republika

Filharmonie Bohuslava Martinů, o.p.s.

  • Ulice: nám. T.G. Masaryka 5556
  • Město: Zlín
  • PSČ: 760 01
  • Stát: Česká republika