Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.

B

Čt, 6. 2. 2020, 19:00 hod.

B4 ELGAR VERSUS ČESKÁ MODERNA

Místo konání: Kongresové centrum Zlín  |  Pořadatel: Filharmonie Bohuslava Martinů, o.p.s.  |  Vstupné: 290,- 250,- 210,-

POVÍDÁNÍ O HUDBĚ
18.15 hodin Malý sál

M. KABELÁČ Předehra pro velký orchestr č. 2, op. 17
E. ELGAR Koncert pro violoncello a orchestr e moll, op. 85
V. NOVÁK Slovácká suita, op. 32

MICHAL KAŇKA, violoncello
FILHARMONIE BOHUSLAVA MARTINŮ
TOMÁŠ BRAUNER, dirigent


K nejvýznamnějším osobnostem české hudby 20. století lze bezesporu zařadit Miloslava Kabeláče. Mnoho let pracovně působil v někdejším Československém rozhlasu na různých pozicích, avšak díky svému odmítavému postoji komponovat „angažovanou“ hudbu se často dostával do konfliktu s vrcholnými představiteli tehdejšího komunistického režimu. Jeho dílo ostatně bývalo v dobách normalizace opakovaně zakazováno, plnohodnotného a oprávněného uznání se Kabeláčovy kompozice dočkaly až po roce 1989. Z bohaté a pestré skladatelovy tvorby zazní druhá předehra pro velký orchestr, kterou její autor vyhotovil roku 1947.

Koncert pro violoncello e moll Edwarda Elgara vnikl v roce 1919. Ačkoli se dle mnohých jedná o jeden z vůbec nejlepších kompozičních počinů svého žánru, při své londýnské premiéře se dočkal dosti vlažného přijetí. Některé dobové sdělovací prostředky dokonce tehdy referovaly o naprosté blamáži – ne snad kvůli nepochybným uměleckým hodnotám tohoto díla, ale výhradně z důvodu údajně tristního výkonu orchestru i samotného sólisty. Z hlediska kvality se ovšem jedná o naprosto mimořádné dílo, které plně obstojí v konkurenci například violoncellového koncertu Dvořákova či Schumannova. Elgarova koncertantní skladba zazní v podání violoncellisty Michala Kaňky, laureáta mnoha prestižních mezinárodních interpretačních soutěží.

Vítězslava Nováka, jednu ze zakladatelských osobností české moderní hudby, v jisté životní fázi silně ovlivnil moravský folklór. V roce 1896 skladatel poprvé zavítal do Velkých Karlovic, kde jej doslova uchvátilo přímé setkání s tamější autentickou lidovou písní. Od té doby pravidelně navštěvoval různá místa východní a jihovýchodní Moravy a poznával mnohé podoby lidového zpěvu s jeho nezaměnitelnými intonacemi. Specifická kultura regionu moravského Slovácka se zrcadlí v Slovácké suitě z roku 1903, která zobrazuje výjevy ze svátečního dne malebné slovácké vesnice.

 

Kongresové centrum Zlín

  • Ulice: nám. T.G. Masaryka 5556
  • Město: Zlín
  • PSČ: 760 01
  • Stát: Česká republika

Filharmonie Bohuslava Martinů, o.p.s.

  • Ulice: nám. T.G. Masaryka 5556
  • Město: Zlín
  • PSČ: 760 01
  • Stát: Česká republika