B

Čt, 23. 9. 2021, 19.00 hodin

SCHEPS | KRUŽÍK

Místo konání: Kongresové centrum Zlín  Pořadatel: Filharmonie Bohuslava Martinů, o.p.s.  Vstupné: 490,- 420,- 360,-

OLGA SCHEPS, klavír
ROBERT KRUŽÍK, dirigent
FILHARMONIE BOHUSLAVA MARTINŮ

 

ZAHAJOVACÍ KONCERT FESTIVALU HARMONIA MORAVIAE 2021
LUDWIG VAN BEETHOVEN
Koncert pro klavír a orchestr č. 3 c moll, op. 37
JOSEF SUK
Symfonie E dur, op. 14

 

Tento koncert bude natáčet Česká televize.

 

Hlavní partner koncertu:

 


Novou koncertní sezonu 2021–22 zahájí Filharmonie Bohuslava Martinů ve velkém stylu – zahajovacím večerem 19. ročníku festivalu Harmonia Moraviae, který bude zároveň inauguračním koncertem nového šéfdirigenta Filharmonie Bohuslava Martinů Roberta Kružíka. Punc výjimečnosti pak celému koncertu dodá rovněž sólistka večera, kterou bude rusko-německá pianistka světového formátu Olga Scheps.

Nad svým v pořadí třetím klavírním koncertem přemítal Ludwig van Beethoven již od roku 1796. V průběhu následujících čtyř let pak na tomto díle postupně pracoval tak, aby mohlo být uvedeno na skladatelově vídeňském benefičním koncertu v dubnu roku 1800. Ambiciózní plán však Beethovenovi tentokrát nevyšel, skladbu se mu do uvedeného termínu nepodařilo dokončit, a na zmíněném koncertu tak musel provést své jiné dílo. Klavírní koncert č. 3 c moll se nakonec dočkal svého prvého veřejného provedení o tři roky později, pochopitelně za přítomnosti samotného Beethovena, jenž se zároveň při této příležitosti představil i v pozici sólisty. Pro zajímavost lze uvést, že Beethoven tehdy odehrál sólový klavírní part zcela zpaměti, neboť zkrátka neměl dostatek času zaznamenat jej na papír.

V druhé polovině večera zazní Symfonie E dur Josefa Suka, která v sobě nezapře nejen neoddiskutovatelný vliv skladatelova tchána Antonína Dvořáka, ale taktéž zjevnou inspiraci hudbou Johannesa Brahmse. Na prvních skicách své symfonie začal Suk pracovat v průběhu svého pobytu v Londýně v létě roku 1897. Po dokončení prvních dvou vět práce na tomto opusu na chvíli odložil, aby se naplno věnoval kompozici jiných děl. Po jistém čase se však ke své rozpracované symfonii navrátil a celé dílo v červenci 1899 dokončil.Premiéra proběhla již následujícího listopadu v Praze s Českou filharmonií pod taktovkou tehdy pětadvacetiletého dirigenta Oskara Nedbala a velmi záhy se u nakladatelství Simrock dočkala svého vydání tiskem. Čtyřvětá symfonie se řadí do Sukova raného tvůrčího období a jak již bylo naznačeno, silně vyrůstá z dvořákovských tradic. K jejím přednostem patří zejména bohatě klenutá melodika, místy typicky lyricky sukovská, výrazné dynamické i barevné odstíny, detailně vypracovaná instrumentace i pevná formální stavba.

 

Olga Scheps se narodila v Moskvě roku 1986 do hudební rodiny. Oba její rodiče působili jako klavírní pedagogové, a krásy tohoto nástroje tak Olga začala postupně vnímat a objevovat již od svých čtyř let. Roku 1992 se celá rodina přestěhovala do Německa, kde našla svůj nový domov. V té době se Olga začala intenzivněji věnovat studiu hry na klavír. Již v útlém věku rozvíjela svůj jedinečný interpretační styl kombinující intenzivní emotivitu a silnou expresivitu s mimořádně vyspělou klavírní technikou. Mezi prvními, kteří objevili její nebývalý talent, byl významný rakouský pianista Alfred Brendel. V roce 2013 Olga dokončila studium hudební akademie v domovském Kolíně nad Rýnem, kde vykonala svou závěrečnou koncertní zkoušku s vyznamenáním, a svá umělecká studia následně završila u renomovaných profesorů Arie Vardiho a Dmitrije Baškirova.

Olga Scheps pravidelně koncertuje v nejprestižnějších koncertních síních světa, jako je např. budova Labské filharmonie v Hamburku, sály Berlínské a Kolínské filharmonie, vídeňský Musikverein, londýnská Cadogan Hall, Tonhalle Curych nebo Suntory Hall v Tokiu. Spolupracuje s takovými orchestry, jako je kupř. orchestr Mnichovských symfoniků, Královský skotský národní orchestr, Varšavská filharmonie, NDR Radiophilharmonie Hannover, Orchestre National du Capitole de Toulouse, Izraelská filharmonie nebo New Japan Philharmonic Orchestra.

Její repertoár je velmi široký a sestává nejen ze standardních klavírních opusů, ale mnohdy dalece přesahuje oblast vážné hudby. Ve spolupráci s frontmanem kapely Scooter H. P. Baxxterem vzniklo roku 2017 album nazvané 100% Scooter – Piano Only, na němž Olga nahrála klavírní úpravy nejslavnějších hitů této skupiny. Její album Melody pak krom jiného obsahuje úpravy skladeb irského umělce elektronické hudby a žánru techno Aphex Twin.

Olga Scheps hovoří plynně rusky, německy a anglicky.

Zde můžete zhlédnou krátký film, který vám sólistku přiblíží.

 

23. září 2021 od 18.00 hodin bude možné se nechat otestovat přímo v místě konání akce, kde budou mít stánek Vaše laboratoře. Zájemce musí mít u sebe kartičku zdravotní pojišťovny. Prováděny budou pouze testy hrazené z veřejného zdravotního pojištění. 

 

OPATŘENÍ V RÁMCI POŘÁDÁNÍ KULTURNÍCH AKCÍ:

Návštěvníci musí písemným potvrzením, které předloží u vstupu spolu se vstupenkou, splnit jednu z následujících podmínek:
- 14 dní po 2. dávce očkování 
- Po prodělání nemoci COVID-19 platí imunita 180 dní
- Negativní POC antigenní test ne starší 72 hod nebo negativní PCR test ne starší 7 dní, u dětí do 6 let není testování požadováno

Při účasti na koncertě je návštěvník povinen zajistit ochranu dýchacích cest respirátorem.

Podmínky pořádání koncertu jsou řešeny v souladu s aktuálními nařízeními Vlády ČR.

Kongresové centrum Zlín

  • Ulice: nám. T.G. Masaryka 5556
  • Město: Zlín
  • PSČ: 760 01
  • Stát: Česká republika

Filharmonie Bohuslava Martinů, o.p.s.

  • Ulice: nám. T.G. Masaryka 5556
  • Město: Zlín
  • PSČ: 760 01
  • Stát: Česká republika